Tiedote villiintyneinä tai hylättyinä talteenotetusta kissoista 19.10.2018

Eläinsuojelulain 15 § velvoittaa kunnan huolehtimaan alueellaan irrallaan tavattujen ja talteenotettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä. Eläinsuojelulain mukaan talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 päivän ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, muutoin luovuttaa tai lopettaa eläin. Kotkan, Pyhtään, Haminan, Vironlahden ja Miehikkälän kunnat ovat vahvistaneet löytöeläinten talteenoton Hemböle Ayn (löytöeläintalo Kuppis) järjestettäväksi vuonna 2011 solmitulla sopimuksella.

Sopimuskuntien ohjeistuksen mukaan löytöeläintalo Kuppis ei kuitenkaan vastaanota omistajansa hylkäämiä tai selkeästi villiintyneitä kissoja. Tällaiset eläimet eivät ole kenenkään vastuulla ja ne päätyvät yleensä vapaaehtoisten eläinsuojeluyhdistysten avustettavaksi. Hylätyksi tai villiintyneeksi oletetusta eläimestä ei kuitenkaan voi koskaan varmuudella tietää, onko kyseessä sittenkin esimerkiksi jonkun karannut lemmikki.

Yhdistys halusi varmistaa Kotkan kaupungilta eli talteenottopalvelun tilaajalta, onko löytöeläintalon Kuppiksen velvoitteena välittää tietoa tällaisista yksityisten henkilöiden tai yhdistysten talteenottamista eläimistä mahdollisille omistajilleen. Kotkan kaupungineläinlääkäri Nelli Gartmanin kannan asiasta voi lukea edellisestä tiedotteestamme 16.10.2018 Tiedote villiintyneinä tai hylättyinä talteenotettujen kissojen ilmoitusvelvollisuudesta. Gartmanin mukaan nykyisen eläinsuojelulain ja Kuppiksen kanssa tehdyn sopimuksen pohjalta sopimuskunnat eivät voi velvoittaa Kuppista ilmoittamaan tai keräämään tietoja eläimistä, jotka eivät päädy hoitoon löytöeläintaloon.

Yhdistys varmisti tiedot ilmoitusvelvollisuudesta myös aluehallintoviraston läänineläinlääkäri vs. Tanja Häkkiseltä. Myös Häkkisen antamien tietojen mukaan löytöeläintoimijaa ei voi vaatia ylläpitämään/keräämään ilmoitustietoja myös muista alueella talteen otetuista eläimistä (kuin löytöeläinhoitolaan toimitetuista), jos sopimuskunta ei ole löytöeläinhoitosopimuksessaan asiaa näin määritellyt.

Häkkisen mukaan tapoja kattavaan ilmoittamiseen talteenotetusta eläimestä on erilaisia ja yhdistyksen tulisi miettiä tavoista itselleen käyttökelpoisin. Gartman suositteli yhdistystä ilmoittamaan villiintyneinä tai hylättyinä talteenotettujen kissoista jossakin paikallisessa sosiaalisen median kanavassa, mahdollisesti jossain valtakunnallisessa sähköisessä kanavassa (esim. karkurit.fi) ja löytöpaikan läheisyydessä vaikkapa lähikaupan ilmoitustaululla, koska kaikki eivät seuraa Internetin ilmoituspalstoja. Ilmoittaminen talteenotetusta eläimestä tulee tehdä, jotta ei syyllistytä toisen henkilön omaisuuden luvattomaan haltuun ottamiseen

Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. katsoo tämän uutisen täyttävän kyseisen ilmoitusvelvollisuuden. Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. on talteenottanut seuraavat villiintyneiksi tai hylätyiksi oletetut eläimet suoraan yhdistyksen sijaiskoteihin:

2.9.2018 tiine kilpikonnakissa Virolahden Kurkelantieltä (Vaalimaa)

Bella

18.10.2018 tiine lilatabbykissa Kotkan Satamakadulta

Mikäli kyseisille kissoille ei ilmoittaudu sellaista omistajaa, joka pystyy todentamaan omistajuutensa, yhdistys etsii kyseisille kissoille uudet loppuelämän kodit.