Tiedote villiintyneinä tai hylättyinä talteenotettujen kissojen ilmoitusvelvollisuudesta

16.10.2018
Eläinsuojelulain 15 § velvoittaa kunnan huolehtimaan alueellaan irrallaan tavattujen ja talteenotettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä. Eläinsuojelulain mukaan talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 päivän ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, muutoin luovuttaa tai lopettaa eläin. Kotkan, Pyhtään, Haminan, Vironlahden ja Miehikkälän kunnat ovat vahvistaneet löytöeläinten talteenoton Hemböle Ayn (löytöeläintalo Kuppis) järjestettäväksi vuonna 2011 solmitulla sopimuksella.

Sopimuskuntien ohjeistuksen mukaan löytöeläintalo Kuppis ei kuitenkaan vastaanota omistajansa hylkäämiä tai selkeästi villiintyneitä kissoja. Tällaiset eläimet eivät ole kenenkään vastuulla ja ne päätyvät yleensä vapaaehtoisten eläinsuojeluyhdistysten avustettavaksi.

Hylätyksi tai villiintyneeksi oletetusta eläimestä ei kuitenkaan voi koskaan varmuudella tietää, onko kyseessä sittenkin esimerkiksi jonkun karannut lemmikki. Koska Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. haluaa auttaa ihmisiä löytämään mahdolliset kadonneet lemmikkinsä, olemme halunneet varmuuden vuoksi ilmoittaa kaikki talteenottamamme eläimet paikalliselle löytöeläintalolle. Tällöin löytöeläintalo voi kertoa mahdollisille kysyjille, mikäli yhdistyksen talteenottaman eläimen tuntomerkit vastaavat kadonnutta eläintä. Löytöeläintalolta ihmiset osaavat kysyä kadonnutta eläintä ja toivon mukaan myös ilmoittavat löytöeläintalolle, jos lemmikki on kadonnut. Tällöin on tietysti tärkeää, että löytöeläintalolla on tieto löydetystä eläimestä ja osataan kertoa, että tuntomerkkejä vastaava eläin on löytynyt.

Yhdistys halusi varmistaa Kotkan kaupungilta eli talteenottopalvelun tilaajalta, onko löytöeläintalon Kuppiksen velvoitteena välittää tietoa tällaisista yksityisten henkilöiden tai yhdistysten talteenottamista eläimistä mahdollisille omistajilleen.

Kotkan kaupungineläinlääkäri Nelli Gartmanin mukaan nykyisen eläinsuojelulain ja Kuppiksen kanssa tehdyn sopimuksen pohjalta sopimuskunnat eivät voi velvoittaa Kuppista ilmoittamaan tai keräämään tietoja eläimistä, jotka eivät päädy hoitoon löytöeläintaloon. Näin ollen jos löydettyä eläintä hoitaa jokin muu taho kuin löytöeläintoimija, hoitavan tahon olisi Gartmanin mukaan "syytä ilmoitella eläimistä ainakin löytöalueella kattavasti, jotta eläimet löytäisivät omistajansa." Gartman suosittelee kattavasti ilmoittamaan kiinniottamistanne eläimistä, jotta ei syyllistytä toisen henkilön omaisuuden luvattomaan haltuun ottamiseen, mutta ei kuitenkaan voi ottaa kantaa siihen, mikä on juridisesti riittävää tiedottamista kyseisissä tapauksissa. Gartman suosittelee ilmoittamaan villiintyneinä tai hylättyinä talteenotettujen kissoista jossakin paikallisessa sosiaalisen median kanavassa, mahdollisesti jossain valtakunnallisessa sähköisessä kanavassa (esim. karkurit.fi) ja löytöpaikan läheisyydessä vaikkapa lähikaupan ilmoitustaululla, koska kaikki eivät seuraa Internetin ilmoituspalstoja.

Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. katsoo tämän uutisen täyttävän kyseisen ilmoitusvelvollisuuden. Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. on talteenottanut seuraavat villiintyneiksi tai hylätyiksi oletetut eläimet suoraan yhdistyksen sijaiskoteihin:

9.9.2018 kaksi kissanpentua (mustavalkoinen sekä sinivalkoinen) Onkamaantieltä Haminasta
24.9.2018 emo ja kolme pentua Salo-Suikkasentieltä Kannusjärveltä

Kaisla

Kamilla

30.9.2018 mustavalkoinen kissa Kurkelantieltä Vaalimaalta Virolahdelta
2.10.2018 kilpikonnakissa Kurkelantieltä Vaalimaalta Virolahdelta
3.10.2018 ruskeatabbykissa Kurkelantieltä Vaalimaalta Virolahdelta

Mikäli kyseisille kissoille ei ilmoittaudu sellaista omistajaa, joka pystyy todentamaan omistajuutensa, yhdistys etsii kyseisille kissoille uudet loppuelämän kodit.