Tiedote uusien sijaiskotien tarpeesta

Tarvitsemme sijaiskoteja!

15.4.2018

Alueellamme on tällä hetkellä 2-3 kissapopulaatiota, joissa molemmissa on noin 15 kissaa/populaatio ja joiden tyhjennys täytyy yhdistyksemme osalta aloittaa pian, jos haluamme vastaanottaa näiden populaatioiden kissoja niiden lopetuttamisen sijaan. Populaatioiden lisäksi yhdistykselle on jonossa kahdeksan kodinvaihtajakissaa, joista osa on kiireellisiä. Tämän lisäksi yhdistykselle on jonossa myös arkoja löytöeläimiä, joiden kodinetsinnässä kuluu paljon aikaa. Eläinkoti Pesä ja sijaiskotimme ovat täynnä emmekä pysty vastaanottamaan yhtäkään eläintä. Uusien kotien ja sijaiskotien tarve on valtava! Emme valitettavasti pysty auttamaan näitä eläimiä, ellemme saa erittäin kiireellisesti apua uusien kotien ja sijaiskotien muodossa! Uusia sijaiskoteja tarvitaan useampi kappale riippuen siitä, kuinka monta kissaa kukin sijaiskoti pysty majoittamaan. Mikäli sijaiskodilla on kissoille varattuna oma huone tai kerros, onnistuu sijaiskodin tarjoaminen samanaikaisesti esimerkiksi 2-5:lle saman porukan kissalle. Myös sellaisia sijaiskoteja tarvitaan, jotka voivat vastaanottaa yhden kissan tai jotka voivat toimia hätämajoittajina edes pari viikkoa.

Huutava pula sijaiskodeista

Pystyisitkö majoittamaan kissan väliaikaisesti esim. saunaan, pesuhuoneeseen, vierashuoneeseen tms.? Etsimme eläinystävällistä ja luotettavaa sijaiskotia, joka huolehtii eläimen tarpeista yhteistyössä LSEYn yhteyshenkilöiden kanssa. Sijaiskoti tarjoaa lemmikille hyvän paikan asua ja eläimen tarpeiden mukaisen, vastuullisen perushoidon: ravinnon, terveydenhoidon, tarvikkeet, mahdollisen ulkoiluttamisen, virikkeitä ja seuraa. Yhdistys kustantaa eläimen tarvitseman eläinlääkärihoidon ja lääkkeet, sekä auttaa tarvittaessa ruuan, hiekan, purun ja tai muiden tarvikkeiden hankinnassa.

LSEY tarjoaa perehdytystä ja neuvontaa eläinten hoidossa ja toimii taustatukena sekä tilapäiskodille että eläimille. Etsimme sijaiskoteja Etelä-Karjalan sekä etelä-Kymenlaakson alueelta. Sijaiskodilla toivotaan olevan...

·         turvallinen, rauhallinen ja riittävän tilava asuintila hoitoeläimelle

·         mahdollisten omien lemmikkien terveydenhuolto kunnossa

·         tarvittaessa hoitoeläimen eristysmahdollisuus

·         kokemusta/tietoa eläinten kanssa toimimisesta

·         kärsivällisyyttä ja tervettä järkeä sekä yhteistyökykyä eläinten ja ihmisten kanssa

·         kohtuullinen tavoitettavuus puhelimitse

·         aktiivisuutta tilanteen mukaan toimimisessa

·         mahdollisuutta toimittaa eläin tarvittaessa eläinlääkäriin

Vapaaehtoisilla tulisi olla kiinnostusta eläinten hyvinvointiin ja eläinsuojeluun, yhteistyökykyä, sekä halua toimia vapaaehtoisorganisaatiossa ja sitoutua toimintaan. Lisäksi edellytämme yhdistyksen arvoihin sitoutumista. Voit tutustua eettisiin ohjeisiimme täällä: https://www.sey.fi/seytoimii/seyn-jasenyhdistykset/jasenyhdistysten-eettiset-ohjeet

Tarve on etenkin ennestään kissattomille sijaiskodeille, mutta otamme kaikenlaisia ehdotuksia mielellämme vastaan. Sijaiskotina toimiminen onnistuu myös lemmikkiperheissä, mikäli uudella tulokkaalla on eristysmahdollisuus, esim. pesuhuone, sauna, WC, oma huone tai kerros. Lähtökohtaisesti sijoitamme ennestään kissallisiin sijaiskoteihin jo leikattuja, rokotettuja ja muuten hoidettuja kissoja, jotka ovat ennestään tottuneet toisiin kissoihin. Tutustuttaminen käy usein silloin varsin helposti.

Tällä hetkellä on todella kiire saada sijaiskoteja, jotta apuamme tarvitsevilla kissoilla olisi mahdollisuus elämään. Jaattehan tiedotettamme ja kerrotte aiheesta sukulaisillenne, ystävillenne ja tuttavillenne. Autathan apua tarvitsevia kissoja tulostamalla sijaiskotimainoksemme sekä adoptoi kissa eläinsuojeluyhdistykseltä-mainoksemme ja viemällä niitä ilmoitustauluille esimerkiksi kauppoihin, kirjastoihin, sairaaloihin, terveysasemille sekä ulkoilmoitustauluille. Sijaiskotitoiminta on mitä palkitsevinta vapaaehtoistyötä, sillä eläinsuojeluyhdistys huolehtii sijaiskotikissojen kuluista ja sinä nautit kissamaisesta kiitollisuudesta!

Aiempaa kokemusta LSEY r.y.:n vapaaehtoisena ei tarvitse olla. Kysy lisää, lähetä vapaamuotoinen esittely itsestäsi osoitteeseen lsey.elainkotipesa(at)gmail.com (Etelä-Karjala), lsey.sijaiskotivastaava(at)gmail.com (Kymenlaakson alueella) tai täytä sijaiskotihakemus. Lisätietoja sijaiskotitoiminnasta nettisivuillamme välilehdellä Kotia etsivät - Sijaiskotitoiminta. Lämpimästi tervetuloa mukaan paikalliseen eläinsuojelutoimintaan!

**************************************************

Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y.:n tarkoituksena on edistää eläinsuojelua ja suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta sekä edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua. Yhdistyksemme tärkein työmuoto on auttaa huostaanotettuja ja muita kodittomia eläimiä löytämään uudet hyvät kodit. Muita toimintamuotojamme ovat mm. varainhankinta, leikkaus-, sirutus-, rokotus- ja muiden tapahtumien järjestäminen, eläinsuojeluneuvonta ja eläinkodin toiminta. Yhdistyksemme toimii Kaakkois-Suomen alueella ja sen kotipaikka on Lappeenranta. Olemme Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto ry SEYn paikallisyhdistys. Teemme yhteistyötä mm. Kaakkois-Suomen eläinsuojeluviranomaisten ja paikallisten eläinlääkäreiden kanssa, muiden eläinsuojelu- ja eläinjärjestöjen kanssa, sekä lemmikkitarvikeliikkeiden ja muiden alojen yritysten kanssa. LSEY r.y.:llä on tällä hetkellä noin 330 jäsentä.

LSEY r.y. Sijaiskotitoiminta. Luettavissa: http://lappeenranta.sey.fi/kotiaetsivat/sijaiskotitoiminta
Ilmoitustauluille jaettavat esitteet: https://drive.google.com/drive/u/4/folders/1WhVCI4udFC2cVKTNrK6zsMQ8YJmsrsO0