Tiedote löytöeläinten talteenotosta ja hoitamisesta sijaiskodeissa

13.3.2018

Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys suosittelee, että löytöeläimet toimitetaan väliaikaisten hoitopaikkojen sijaan aina löytöeläintaloon. Löytöeläintoimijan kautta eläimet esimerkiksi pääsevät tarvittaessa lääkäriin. Kokemattomilla kotihoitajilla ei myöskään ole käytettävissään tietämystä eläimen eristämisestä, joka on ehdoton toimenpide sen varmistamiseksi, ettei esimerkiksi löytökissasta tartu sairauksia tai loisia talouden muihin eläimiin tai ihmisiin.

Erityisesti ulkokissoilla on paljon toisilleen tarttuvia taudinaiheuttajia, kuten kissan leukemiavirus (FeLV), kissojen immuunikatovirus (FIV), hengitystieinfektioita aiheuttavat herpesvirus (FHC) ja kalikivirus (FCV) sekä Chlamydia psittaci-bakteeri, kissaruton aiheuttava parvovirus (FPV) ja tarttuvan vatsakalvontulehduksen aiheuttava virus (FIPV), sienistä silsat (Microsporum ja Trichophyton), sisäloisista suolinkainen ja heisimadot, ulkoloisista väiveet (Felicola subrostrata), korvapunkki (Otodectes) sekä kapin aiheuttava syyhypunkki ja alkueläimistä giardia.

Syyhypunkki eli kapi
Kissa sisäkissapopulaatiosta, jolla on syyhypunkin aiheuttama kapi.

Omatoimisesti hoitoon otetut eläimet ovat valtava terveysriski eläimelle itselleen, talouden muille eläimille sekä sitä hoitaville ihmisille. Esimerkiksi giardia ja ihmiseenkin tarttuva sieni-infektio ovat erityisen inhottavia ja haastavia saada pois ympäristöstä ja pahimmillaan voidaan puhua satojen tai tuhansien eurojen puhdistusoperaatiosta, jotta taudit kuolevat talouden pinnoilta pois. Jotkut taudit, kuten sieni-infektio, voivat tarttua välillisesti taloudesta ihmisen tai eläimen mukana toiseen talouteen mikäli hyvää hygieniaa ei noudateta. Sieni-infektio voi levitä myös käytettyjen tarvikkeiden, kuten raapimapuiden kautta. Löytöeläinkotiin toimittamisella on siis valtavasti etuja etenkin eläimen itsensä mutta myös sitä hoitavan ihmisen kannalta.

Sieni-infektio
Sieni-infektio kissanpennulla. Kuva: Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys PESU ry

Lappeenrannan Seudun Eläinsuojeluyhdistys r.y. näkee hyvänä, että noutamattomat löytöeläimet etsivät kotia aina eläinsuojeluyhdistyksen kautta. Eläinsuojeluyhdistyksen kautta eläimet saavat parhaan mahdollisen hoidon sisältäen tarpeelliset ulko- ja sisäloishäädöt, rokotukset, leikkaukset, turkinajelut ja muut mahdolliset eläinlääkäri- ja hoitotoimenpiteet, jotka pääsääntöisesti tulevat yksityiselle ihmiselle itse hoitamalla ja maksamalla taloudellisesti kalliimmaksi kuin adoptoimalla valmiiksi hoidettu eläin eläinsuojeluyhdistykseltä. Eläimen hinta ja adoptioprosessi itsessään takaavat sen, että eläintä ei oteta hetken mielijohteesta tai säälistä, vaan se saa itselleen sopivan loppuelämän kodin, jossa on myös taloudellisia resursseja hoitaa eläintä esim. sairastapauksissa. Kun eläimet lähtevät eläinsuojeluyhdistykseltä uuteen kotiin leikattuna (tai pennut leikkautussopimuksella), katkeaa myös jatkuva lisääntymiskierre, jolloin kodittomia eläimiä on jatkossa vähemmän. Tällä tavalla eläimistä saadaan pidettyä huolta heti alusta lähtien. Eläinsuojeluyhdistys myös auttaa ja neuvoo uusia koteja eläimen hoidossa sekä mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Mikäli haluat auttaa koditonta eläintä, voit toimia yhdistyksen sijaiskotina. Sijaiskotina toimiminen yhdistyksen kautta on sekä eläimelle että ihmiselle riskittömämpi vaihtoehto kuin eläimen ottaminen hoitoon omatoimisesti. Yhdistys tarjoaa sijaiskodeille mm. tukea ja neuvoja sekä maksaa eläimen hoito- ja terveydenhoitokulut. Sijaiskoti on eläimen väliaikainen koti, jossa se saa kuntoutua ja toipua koettelemuksistaan, tervehtyä ja opetella elämää perheenjäsenenä. Monessa tapauksessa sijaiskoti on eläimelle paras paikka päästä uuden elämän alkuun. Sijaiskodissa eläin saa yksilöllistä huolenpitoa kodinomaisessa ympäristössä. Eläimen ominaisuudet pääsevät hyvin esille, jolloin juuri sopivan loppuelämän kodin löytäminen helpottuu. Moni arka eläin oppii sijaiskodissa luottamaan ihmiseen.